Mobilitetsstöd: ännu en särlösning för personer med funktionsnedsättning

En av de frågor jag vill driva i kommunvalet är gratis och tillgänglig kollektivtrafik för alla. Detta aktualiserades idag när Riksdagen tog beslut om ännu en särlösning, utöver färdtjänsten, som ska erbjudas personer med funktionsnedsättning, nämligen så kallat mobilitetsstöd. I praktiken innebär detta att kommunerna kan minska sina kostnader för färdtjänst, men ur ett samhällsperspektiv flyttas ju bara pengarna från ett ställe till ett annat. Det finns också en risk med att kommunerna får bestämma utformningen av stödet, nämligen att det inte blir likvärdigt över landet.

Istället skulle mer resurser kunna läggas på den gemensamma kollektivtrafiken, att göra den tillgänglig på olika sätt för alla människor. Särlösningar bidrar bara till att ytterligare förstärka ojämlikheter mellan personer med respektive utan funktionsnedsättning och är dessutom i strid med flera av artiklarna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Att göra kollektivtrafiken tillgänglig har det talats om länge. 1979 kom lagen om handikappanpassad kollektivtrafik. Den nationella handlingsplanen för handikappolitiken, ”Från patient till medborgare”, kom år 2000 och då skulle arbetet med en anpassad kollektivtrafik skärpas. Målet var år 2010. En övergripande planering skulle genomföras och kollektivtrafik med stort utbud och resande prioriteras. (Funkaportalen)

Trots lagar, konventioner, rapporter och handlingsplaner väljer alltså nu riksdagen att ta ett steg fram och två steg bakåt. Det är tydligt att det saknas en helhetssyn inom funktionalitetspolitiken. Läs om Fi:s politik på området, som jag varit med och författat, här.

Annonser

3 thoughts on “Mobilitetsstöd: ännu en särlösning för personer med funktionsnedsättning

  1. Har just fått vetskap om mobilitetsstöd och fick då se detta blogginlägg. tror du lever en bra bit ifrån verkligheten. Är mor till en son med autism och utvecklingsstörning. Han kan inte åka kollektivt om det inte är så att bussen eller tåget är tomt, tror aldrig det lär hända. Han får heller inte åka färdjänst (inte ens med ledsagare), varför då kan man undra? jo för chaufförerna har inte ingående kunskap om honom vilket gör att det frambringar en stress som kan utmynna i aggresivitet. Han har aktivitetsersättning från försäkringskassan, det är ingen stor summa och han har aldrig möjlighet att någonsin tjäna mer. Hur skall han transportras? färdas? Enda chansen är om någon med ingående kunskap kör honom. Hur skall han får råd att köpa en säker bil? den chansen finns inte om man lever på aktivitetsersättning. Så för honom och många i hans situation är mobilitetsstödet enda chansen till att kunna transporteras och få lite egenbestämmande över sitt liv. Han är inte ensam.

    • Hej Helene, tack för din kommentar. Jag håller helt med dig om att det är nödvändigt med mobilitetsstöd när varken kollektivtrafik eller färdtjänst fungerar tillfredsställande. Jag tycker bara det är bedrövligt att det ska behövas, t.ex. borde det vara en självklarhet att färdtjänstchaufförer är utbildade inom funktionalitetsfrågor. Bristande kompetens leder också till andra problem såsom övergrepp. När jag nu läser det jag skrev håller jag med dig om att det var alltför hårddraget formulerat!
      Hälsar, Julia

      • Tack för mitt svar och för ditt engagemang för de som lever med funktionshinder. När det gäller färdtjänst så ska det absolut arbetad med att chaufförer blir utbildade på funktionshinder men….när det gäller autism då är det omöjligt då det många gånger behövs ingående kunskap om just den personen. Tex så finns det någon som behöver veta att det snart kommer ett tickande ljud från blinkers, en som måste få ett specifikt svar på sin fråga, en där det absolut inte får vara på radio, osv… Det finns dom som har alla dessa svårigheter och fler. Deras enda chans att få komma ut är att köras av någon med ingående kunskap och den kunskaper är personspecifik och kräver mycket arbete. Det Går inte att dra alla med funktionsnedsättningar över samma kam det måste finnas utrymme för personsspecifika lösningar. Det gäller inte bara inom transport utan inom alla områden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s