Vem får debattera?

Förra veckan fick jag ett ryck. Rycket ska ses i ljuset av att jag nyligen hade flyttat och hela hösten känt att mitt engagemang i aktuella politiska diskussionen fick stryka på foten. I ett första skede innebar detta ryck att jag kollade igenom ett gäng debattsidor för att få lite pejl på debattläget. I ett andra skede skrev jag några inlägg i dessa debatter. Vad som hände sedan? Jag hade ju inte bloggen då så jag blev ju tvungen att skicka in dem till de där debattsidorna. Men en ”Julia Bahner, Fi” är tydligen inte den hetaste debattören redaktörerna hört talas om. Tur att det finns andra som tycker det, eller åtminstone att hon är tillräckligt intressant för att publiceras.

Hur som helst. Den första intressanta debatten jag fann var den om kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser, efter ett förslag i EU-parlamentet. Ebba Busch Thor (Kd) skrev en upprörd (min tolkning) artikel där hon menar att kvotering är symbolpolitik och inte verkligt jämställdhetsarbete eftersom ”Resultatet av kvotering blir en fördjupad ojämlikhet genom att könstillhörigheten slås fast som en merit”. Busch Thor tar upp fler intressanta misstolkningar av vad kvotering innebär, som bemöts bra av Åsa Jernberg (Mp) i en kort replik. Jag kände dock att politiska sakfrågor, som så ofta, inte diskuteras i sitt sammanhang. Visst driver Fi frågan om kvotering, men det är ju knappast lösningen på ”jämställdhetsproblemet”. Så jag författade alltså ett svar, som Expressen dock inte var intresserade av ”just nu”. Det var dock Dagens seglora, så där ligger den uppe.

Sedan hittade jag ännu en intressant debatt i Expressen (måste börja hänga  mer där tydligen), nämligen om Moderaternas brist på feminism i sin politik (!) av Muf-medlemmen Bodil Sidén. Sidén tycker att Moderaterna ska bli ”vår tids jämställdhetsparti”. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta så det blev till att skriva. Magda Rasmussen (grön ungdom) svarade ganska bra, men det kändes ju givet att någon från Fi skulle svara. Expressen kände dock inte att det ville ta in min text ”just nu” och jag väntar fortfarande svar från en annan tidning. Vi får väl se om den kommer in någonstans annars får den väl hamna här.

Sedan har det ju märkts i GP att valrörelsen är igång. Både Kd och V har skrivit debattartiklar om vad de tänker göra för oss Göteborgare om de vinner valet/får fortsätta ha makt. Självklart har Fi mycket bättre förslag, så Stina Svensson och jag skrev en artikel som kommer i Etc Gbg i början av januari. GP kände inte att de hade plats för den ”just nu”.

Sist men inte minst så handlar det inte ens om en debattartikel, utan om ett tal jag skrev i samma veva till antirasism-demonstrationen i Göteborg förra veckan. De var dock väldigt restriktiva med tal och med politik, så trots att den arrangören jag hade kontakt med ”rördes till tårar” av texten fick jag inte hålla talet. Feministiskt perspektiv la dock upp den.

Men det jag kommit att fundera över är det här med debattörer. Visst fattar jag att när jag lägger till Gudrun Schyman som medförfattare så får jag lättare publicerat mina texter, t.ex. som i fallet med Uppdrag granskning-haveriet tidigare i år då det blev två texter (1 och 2) på SVT Debatt. Men t.ex. varken Bodil Sidén eller Magda Rasmussen är väl några kända debattörer? Eller handlar det om att det finns en gräns på max två inlägg i en debatt? Eller är det Fi oattraktivt i antal klick-hänseende? Självklart är det lättare att få in texter i vänsterorienterade tidningar, men ibland vill en ju nå utanför the comfort zone. Ska en vara krass vinns ju inga röster bland de redan frälsta. Ska vi få någon förändring måste det ske bland skeptikerna. Medias roll är i det hänseendet demokratisk. Jag vet nu att jag drar väldigt stora växlar utifrån några enskilda händelser strax innan jul, men bara för att sätta igång lite tankegångar och förflytta skulden från mig själv (att jag skriver dåliga och ointressanta texter), så kan det vara intressant att fundera kring inför den stundande valrörelsen.

Kommentera

